Imunita je schopnosť živého organizmu „úspešne“ reagovať voči pôvodcom ochorení. Dôležitú čast imunitného systému tvorí lymfatická sústava, ktorá nás vďaka lymfocitom chráni pred cudzorodými mikroorganizmami. Súčasťou lymfatickej sústavy sú aj orgány ako týmus, slezina a takisto aj kostná dreň a lymfatické tkanivá ako napríklad mandle alebo lymfatické tkanivo sústredené pozdĺž tráviaceho traktu.

Imunita môže byť vrodená alebo ziskaná. Prirodzená metóda na zvýšenie imunity je úspešná obrana proti infekcii, pri ktorej organizmus vytvoril protilátky. To sa stáva napríklad po prekonaní väčšiny infekčných detských chorôb. Na správne fungovanie imunitného systému je dôležité okrem iného konzumovanie pestrej stravy, s obsahom vitamínu C, zinku a selénu. Pre správne fungovanie však potrebuje organizmus všetky esenciálne živiny a nedostatok väčšiny z nich sa môže prejaviť ako oslabená imunita. Najlepším spôsobom, ako získať veľkú väčšinu vitamínov, minerálnych látok, esenciálnych mastných kyselín a aminokyselín, je pestrá strava, ovocie, zelenina, strukoviny, celozrnné obilniny, orechy a semienka.

Existuje množstvo potravín, ktoré vám dokážu posilniť imunitu, avšak niektoré by sa dali v tomto smere považovať za superpotravinu. Patrí medzi nich napríklad aj Arónia. Vďaka vysokému obsahu vitamínov, antioxidantov a bioflavonoidov dokáže maximálnej miere posilniť a podporiť imunitný systém. Kyselina elagová a myricetín v extrakte z plodov arónie zas dokážu chrániť pred vírusom chrípky. Kvalitne posilnená imunita vám tak vďaka arónii pomôže prekonať jeseň aj zimu.

Oslabený imunitný systém

Stres spôsobuje vylučovanie hormónu kortizolu, ktorý tlmí zápal a niektoré funkcie bielych krviniek. Dlhodobý stres v práci, ktorý nevieme pustiť z hlavy ani doma, či stresujúce osobné vzťahy, sa skutočne môžu podpísať na našom zdraví a prejavom toho môže byť aj oslabená imunita. Nadmerné pitie alkoholu okrem toho, že zvyšuje riziko rakoviny a ochorenie pečene, poškodzuje tiež schopnosť organizmu brániť sa. Fajčenie a znečistené ovzdušie znižuje schopnosť imunitného systému. Cigaretový dym, výfukové plyny a znečistené ovzdušie sú zdrojmi tisícok rôznych chemikálií, ktoré priamo ovplyvňujú imunitný systém. Znižujú aktivitu niektorých imunitných procesov a naopak zvyšujú aktivitu iných. Prestať fajčiť a vyhýbať sa tabakovému dymu je jedným z najlepších krokov pre zdravie. 

Nadmerné pitie alkoholu okrem toho, že zvyšuje riziko rakoviny a ochorenie pečene, poškodzuje tiež schopnosť organizmu brániť sa.

Spánok a pohyb

Spánok ako jednoduchá a účinná podpora imunity. Napriek tomu, že naša myseľ spí, imunitný systém zaraďuje v spánku vyššiu rýchlosť. Zvyšuje sa produkcia zápalových faktorov pre ničenie patogénov a posilňuje sa imunitná pamäť, aby známi škodcovia boli nabudúce zlikvidovaní ešte efektívnejšie. Kvalitný a nerušený spánok v nočných hodinách je jednoznačne tým najúčinnejším spôsobom, ako posilniť imunitu a udržať si zdravý imunitný systém. Spánok je natoľko dôležitý, že už výsledkom jednej prebdenej noci môže byť oslabená imunita až na niekoľko týždňov. Pohyb efektívne zaberá na posilnenie imunity. V priebehu cvičenia, aj po jeho skončení, dochádza k uvoľňovaniu protizápalových cytokínov a zvyšuje sa aktivita bielych krviniek. Potné žľiazy spolu s potom produkujú antibakteriálne látky a v chladných mesiacoch sa v dýchacích cestách zvyšuje vylučovanie hlienu, ktorý zachytáva škodlivé patogény, čo priaznivo pôsobí na posilnenie imunity. Ľudia, ktorí sa pravidelne pohybujú, majú nižší výskyt vírusových ochorení, miernejšie symptómy a nižšiu úmrtnosť.

Umývanie rúk Pomáha predchádzať chrípke, prechladnutiu, hnačkovým ochoreniam a infekčným ochoreniam očí.

V priebehu pandémie koronavírusu Svetová zdravotnícka organizácia odporúča, aby sa zdraví ľudia venovali pohybu najmenej 150 minút týždenne a deti a mládež 300 minút týždenne. Tento čas môže byť rozdelený do niekoľkých dní. Dôsledná hygiena je ďalším krokom ako zlepšiť imunitu. Umývanie rúk je v súvislosti s pandémiou COVID-19 často opakované, netýka sa však zďaleka len rizika koronavírusu. Pomáha totiž predchádzať napríklad chrípke, prechladnutiu, hnačkovým ochoreniam a infekčným ochoreniam očí. Len s pomocou školení o správnom umývaní rúk sa podarilo v komunitách znížiť výskyt hnačkových ochorení.

www.zamio.sk