Jubilejný 10. ročník ocenení s názvom: Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka, otestoval rekordných 137 noviniek a inovácií v 45 kategóriách. Pomáha tak zákazníkom zorientovať sa v širokej ponuke výrobkov v danom segmente. Spoznajte víťazov v jednotlivých kategóriách.
Mimoriadny záujem výrobcov o registráciu noviniek na Slovensku, ale aj v Čechách, kde sa tento marketingový program realizoval už po 21-krát, zažíva tento rok zaujímavý paradox. Napriek veľkému záujmu výrobcov o program je pre pandémiu koronavírusu nových a inovatívnych produktov na trhu menej, ako kedykoľvek predtým. Výrobcovia sa nachádzajú v situácii, kedy už viac ako rok nie je možné propagovať nové výrobky na veľtrhoch či organizovať samplingy na mieste predaja. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo majú firmy záujem o podporu vo forme nezávislého spotrebiteľského ocenenia. Ako každý rok, výrobky hodnotila reprezentatívna vzorka 2000 spotrebiteľov prostredníctvom nezávislého prieskumu organizovaného výskumnou agentúrou NielsenIQ.
„Medzi nomináciami dlhodobo rastie počet registrácií zameraných na zdravý životný štýl, napríklad mliečne dezerty s nižším obsahom cukru alebo vegánske a vegetariánske produkty. Naprieč všetkými kategóriami je oproti posledným ročníkom vidieť ešte väčší tlak na ekológiu a udržateľnosť,“ uvádza Tatiana Koššová z usporiadateľskej spoločnosti Atoz Marketing Services.
V tomto roku pribudlo 21 inovatívnych kategórií, ktoré reagujú na súčasné trendy. Ide napríklad o bezlaktózové a bezlepkové potraviny alebo viac kategórií zameraných na domácnosť, hygienu, ekológiu a zdravý životný štýl. Dlhodobé prieskumy potvrdzujú, že nezávislé ocenenie je jednou z najsilnejších motivácií k nákupu hneď za osobným odporúčaním priateľov či rodiny. Podľa aktuálneho prieskumu MNForce dve tretiny spotrebiteľov potvrdzujú väčšiu dôveru k produktom, ktoré sú ocenené v nezávislých testoch. Modré logo s „palcom hore“ doplnené farbami trikolóry k dnešnému dňu pozná viac ako 1 200 000 slovenských zákazníkov a zo strany výrobcov záujem o jeho získanie každým rokom rastie.
Oproti minulému roku sa zvýšil počet kategórií hodnotených produktov v marketingovej kampani z 32 na 45. Okrem tradičných kategórií ako sú Syry a mliečne výrobky pribudli v roku 2021 napríklad Cereálie a sušené plody, ale aj Káva či Ovocné, Zeleninové šťavy a Funkčné nápoje. Rozšírenie spektra hodnotených výrobkov je odrazom najnovších trendov v spotrebiteľskom správaní. Čoraz viac zákazníkov inklinuje k zdravším potravinám, vzrástol dopyt po vegetariánskych a vegánskych produktoch a do košíkov spotrebiteľov putujú čoraz častejšie produkty zdravej výživy, produkty s eko – friendly obalmi alebo zložením.
Podľa prieskumu agentúry NielsenIQ oproti minulým rokom stúplo percento spotrebiteľov, ktorí radi skúšajú novinky a neustále vyhľadávajú nové a inovatívne produkty. Pre viac, ako polovicu nakupujúcich sú inovácie dôležité najmä pri mlieku a mliečnych výrobkoch, v tesnom závese za nimi je kategória Slané pečivo a Sladké pečivo.
Ocenené novinky roku 2021
Medzi ocenené novinky v rôznych kategóriách sa dostali produkty, ktoré odrážajú aktuálne trendy. Slovenskí zákazníci sa čoraz viac zaujímajú o ekológiu, pôvod a zloženie produktov.
Respondenti mali možnosť hodnotiť vlastnosti noviniek, pričom z prieskumu vyplýva, že najdôležitejším znakom pri novom produkte je na prvom mieste chuť/funkčnosť, nasleduje kvalita, prekvapivo na treťom mieste je obal a značka produktov. Pre respondentov, ktorí novinku nepoznajú, je najvýznamnejším atribútom obal, nasleduje kvalita a značka.
Dôkazom toho je absolútny produktový víťaz – zmetáky Spontex green vyrobené zo 100 % recyklovateľných materiálov ale aj víťazi v mnohých iných kategóriách. Bercoff Wellness čaj zázvor, Fermentované probiotické bio výrobky Wild & Coco či funkčné dmBio zázvorovo – kurkumový 7-dňový shot.
Ako víťazi ocenenie komunikujú
Víťazné produkty v jednotlivých kategóriách nájdu zákazníci v roku 2021 označené logom Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka na pultoch reťazcov a kamenných prevádzok. Výrobky s najvyšším hodnotením spotrebiteľov sú zárukou slovenskej kvality testovanej a overenej zákazníkmi.
Viac info nájdete aj na www.volbaspotrebitelov.sk a www.najlepsianovinka.sk
Produkty hodnotené spotrebiteľmi ako Najlepšia novinka 2021 nájdete v tabuľke:
KATEGÓRIA | PRODUKT | FIRMA |
ALKOHOL | BOŠÁCKA SLIVOVICA | OLD HEROLD |
AVIVÁŽE | DENKMIT VONNÉ PERLIČKY | DM DROGERIE MARKT |
BALENÉ MÄSO | TESCO FINEST HOVÄDZÍ STEAK | TESCO STORES SR |
BALENÉ VODY | BILLA MAGNÉZIOVÁ VODA TICHÁ | BILLA |
CEREÁLIE A SUŠENÉ PLODY | TESCO ZMES ORECHOV A OVOCIA | TESCO STORES SR |
CUKROVINKY | MENTOS GUM PURE FRESH WATERMELON | PERFETTI VAN MELLE SLOVAKIA |
ČAJE | BERCOFF WELLNESS ČAJ ZÁZVOR | M.BER. |
ČOKOLÁDY | TESCO ŠVAJČIARSKA ČOKOLÁDA | TESCO STORES SR |
DÁMSKA HYGIENA | TESCO PRO FORMULA ECO | TESCO STORES SR |
ENERGETICKÉ NÁPOJE | MAXX ENERGY DRINK KLASIK PET | CASTE SK |
HUBKY A HANDRIČKY | VILEDA GLITZI ALWAYS CLEAN VISKÓZNA HUBKA | FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS |
JOGURTY | ZVOLENSKÝ JOGURT GRÉCKY TYP | ZVOLENSKÁ MLIEKAREŇ |
KÁVA | FRESH CORNER KÁVA | SLOVNAFT |
KONZERVOVANÉ RYBY | FRANZ JOSEF SARDINKY FILETY BEZ KOŽE A KOSTÍ V OLIVOVOM OLEJI | GORAL |
KRMIVÁ A MAŠKRTY PRE PSY | BRIT MEATY JERKY PAMLSKY ZO SUŠENÉHO MÄSA | VAFO PRAHA |
KRMIVÁ PRE MAČKY | BRIT CARE SUPERPRÉMIOVÉ HYPOALERGÉNNE KRMIVO PRE MAČKY S ČERSTVÝM MÄSOM A PROBIOTIKAMI | VAFO PRAHA |
LAHÔDKY | PIKNIK LAHÔDKOVÉ ŠALÁTY EXKLUSIV SO ZIPSER ŠUNKOU | RYBA KOŠICE |
LIMONÁDY | PEPSI MANGO | MATTONI 1873 |
METLY A ZMETÁKY | SPONTEX GREEN RAD ZMETÁKOV ZO 100% RECYKLOVATEĽNÉHO MATERIÁLU | MAPA SPONTEX CE |
MLIEČNE SNACKY A DEZERTY | MONTE -30% CUKRU | ZOTT |
MOPY | VILEDA 1.2 SPRAY MAX MOP BOX | FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS |
MRAZENÉ JEDLÁ | RYBA KOŠICE RYBY S MORSKOU SOĽOU | RYBA KOŠICE |
NEALKOHOLICKÉ PIVÁ | COOL MALINA & ČUČORIEDKA | STAROPRAMEN – SLOVAKIA |
OMÁČKY A OCHUCOVADLÁ | ADY CHREN KLASIK | A+Z RIŠŇOVSKÝ HALÁSZ |
OVOCNÉ, ZELENINOVÉ ŠŤAVY A FUNKČNÉ NÁPOJE | DM BIO ZÁZVOROVO-KUKURMOVÝ 7-DŇOVÝ SHOT | DM DROGERIE MARKT |
PAPIEROVÝ PROGRAM | TENTO TOALETNÝ PAPIER 3-VRSTVOVÝ | METSÄ TISSUE SLOVAKIA |
PÍSACIE A KREATÍVNE POTREBY | FÚKACIE FIXY AIRPENS METALLIC | CENTROPEN |
PLEŤOVÁ KOZMETIKA | BALEA PLEŤOVÉ SÉRUM S VITAMÍNOM C | DM DROGERIE MARKT |
POLOTOVARY NA VARENIE | TESCO GRILL MASTER MÄSO | TESCO STORES SR |
POTREBY PRE DOMÁCNOSŤ A HYGIENU | VELVET TURBO EXTRA STRONG – PAPIEROVÁ UTIERKA | MORACELL |
SALÁMY A ÚDENINY | ZIPSER SALÁMA | TAURIS |
SIRUPY | ŠŤAVA FARMÁRIK | FARMÁRIK |
SLADKÉ PEČIVO | TESCO SLADKÉ PEČIVO | TESCO STORES SR |
SLANÉ PEČIVO | TESCO SLANÉ PEČIVO | TESCO STORES SR |
SLANÉ POCHUTINY | DUPETKY PEČENÉ & PARADAJKA-BYLINKY | PERFETTI VAN MELLE SLOVAKIA |
SYRY | COOP NITE SYROVÉ MAMIČKINE DOBROTY | COOP JEDNOTA SLOVENSKO |
ŠPECIÁLNE POTRAVINY | FREE MLIEKO BEZLAKTÓZOVÉ | BILLA |
ŠUMIVÉ VINNÉ NÁPOJE | MOSCATO DE LUXE | SOARE SEKT SLOVAKIA |
ŠUNKY | TESCO FINEST ŠUNKA | TESCO STORES SR |
TEKUTÉ MYDLÁ A ANTIBAKERIÁLNE GÉLY | INDULONA TEKUTÉ MYDLÁ A INDULONA ANTIBAKTERIÁLNE GÉLY NA RUKY | SARANTIS SLOVAKIA |
TUNIAKY | ŽLTOPLUTVÝ TUNIAK FILETY V OLEJI SOKRA | BALTAXIA |
VEGETARIÁNSKE A VEGÁNSKE PRODUKTY | FERMENTOVANÉ PROBIOTICKÉ BIO VÝROBKY WILD & COCO | WILD & COCO |
VÍNA | SLOVENSKÉ VINICE | ST.NICOLAUS – TRADE |
VLASOVÁ KOZMETIKA | COOP ŠAMPÓN ŽIHĽAVOVÝ BIOVA | COOP JEDNOTA SLOVENSKO |
ZMRZLINY | TESCO ZMRZLINA V KORNÚTKU | TESCO STORES SR |
Ako sa hodnotilo
Hodnotenie nových produktov sa uskutočnilo na základe spotrebiteľského prieskumu realizovaného na prelome mesiacov apríl a máj 2021 výskumnou spoločnosťou NielsenIQ. Respondenti hodnotili v 45 kategóriách 137 noviniek, ktoré boli uvedené na trh v období január 2020 – máj 2021. V každej kategórii súťažili minimálne tri konkurenčné produkty a pri výbere respondentov boli zohľadnené atribúty, ako napríklad zloženie domácnosti, či prítomnosť zvieraťa v domácnosti. Respondenti mali možnosť hodnotiť vlastnosti noviniek, pričom z prieskumu vyplýva, že najdôležitejším znakom pri novom produkte je na prvom mieste chuť/funkčnosť, nasleduje kvalita, prekvapivo na treťom mieste je obal a značka produktov. Pre respondentov, ktorí novinku nepoznajú, je najvýznamnejším atribútom obal, nasleduje kvalita a značka.
„Napriek Covidu rastie percento nakupujúcich, ktorých môžeme označiť ako tých, čo udávajú trendy. Radi skúšajú nové veci, vyhľadávajú nové výrobky, značky, neboja sa experimentovať. Z posledného prieskumu Shopper Trends, ktorý sme realizovali v závere minulého roka, vyplýva, že je aktuálne medzi slovenskými nakupujúcimi 18 % tých, ktorí sú lační po novinkách. Oproti nakupujúcim západnej Európy je to síce relatívne malé percento, ale trend je určite pozitívny,“ uvádza Soňa Fialová, CZ&SK CI vendor manager spoločnosti NielsenIQ.
Víťazov čaká väčšia mediálna podpora
Desiaty ročník priniesol okrem stabilných podporovateľov aj nové zvučné mená mediálnych partnerov. Marketingový program Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2021 podporí rozsiahla celoročná B2C a B2B kampaň. Reklamné kampane na podporu víťazných noviniek budú uverejnené v časopisoch vydavateľstva Mafra Slovakia Print a v nákupných reťazcoch Tesco. Vyústením oceňovania každoročne býva slávnostný kongres a galavečer s odovzdávaním ocenení Dôveryhodné značky 2021. S ohľadom na pandemickú situáciu sa slávnostná ceremónia nemohla uskutočniť.
Namiesto nej organizátor programu Atoz Marketing Services prostsriedky využije na rozšírenie podpory v rámci iných marketingových aktivít. Novinkou bude citylightová kampaň v nákupných centrách a outdoorová kampaň na podporu víťazných produktov, ktorá sa uskutoční v rámci celého Slovenska. Na spomínanú podporu nadviažu po vyhlásení víťazov pravidelné spotrebiteľské súťaže počas celého roka.
Partneri programu Voľba spotrebiteľov – Najlepšia novinka 2021:
výskumná agentúra a odborný partner: NielsenIQ, MNForce, Zväz obchodu SR
mediálni partneri: časopis Tovar&Predaj, Dámska Jazda, Startitup.sk, Store Media, Teraz.sk, Webmagazín.sk, Webnoviny.sk, Woman.sk
špeciálni partneri: Email kampane, Wau studio