Viete, že človek prespí až tretinu svojho života? Aj keď sa to zdá veľa, dobrý spánok je základom pre tie ďalšie dve tretiny. Ak to totiž nie je tak, kvalita zdravia sa obvykle zhoršuje. A v čase prebiehajúcej pandémie človek potrebuje kvalitný spánok oveľa viac, než inokedy.

Prečo je kvalitný spánok dôležitý? Plnohodnotný, pravidelný a kvalitný spánok zlepšuje všetky aspekty fyzického a psychického zdravia. Spánku neprospievajú zmenené domáce a pracovné stereotypy, prejedanie sa, prepracovanie, obavy, napätie a málo pohybovej aktivity. 

Nedostatok spánku 

S problémami so spánkom sa aspoň krátkodobo stretol už asi každý. Závažnejšie poruchy, ktoré výraznejšie narúšajú spánok sa vyskytujú asi u 30 % populácie. Ide najmä o nespavosť – tzv. insomniu. Ľudí s touto diagnózou najčastejšie trápia ťažkosti pri zaspávaní, tiež krátke trvanie spánku a nočné prebúdzanie. A čo sa stane, ak človek zle, alebo málo spí? Pri nedostatku spánku, či pri nekvalitnom spánku nedokáže telo fungovať optimálne. Narúša sa jeho imunita, klesá fyzická, psychická a kognitívna výkonnosť, stúpa únava a podráždenosť. Tieto faktory sa podľa odborníkov podpisujú aj pod vznik mnohých civilizačných ochorení, akými sú kardiovaskulárne problémy, hormonálna nerovnováha, vysoký krvný tlak, cukrovka a iné. Ak človek pravidelne nedodržiava spánkovú psychohygienu, problémy spôsobené nedostatkom spánku či s nekvalitným spánkom môžu nadobudnúť gigantické rozmery. Podpisujú sa na psychike, aj na fyzickom zdraví. 

Nedostatok spánku <a href='https://www.freepik.com/photos/people'>People photo created by yanalya - www.freepik.com</a>
Zdroj: yanalya, Freepik

Poruchy spánku 

V súčasnosti svet pozná viac ako šesťdesiat diagnóz, ktoré sa týkajú spánkovej medicíny. Poruchy spánku sa delia na prechodné, akútne a chronické. Prechodné problémy so spánkom zvyčajne trvajú najviac jeden týždeň. Spôsobuje ich aktuálny stres, ktorý človeku buď nedovolí zaspať, alebo ho naopak tak vyčerpá, že má chuť spať stále. Akútne problémy so spánkom trvajú maximálne mesiac a aj keď nemusí ísť o nič vážne, je vhodné ich aspoň konzultovať s lekárom. Za chronické problémy so spánkom odborníci považujú nespavosť, ktorá trvá aspoň tri noci v týždni počas jedného mesiaca. Mnoho ľudí pokladá problémy so spánkom za banálne, no obvykle len dovtedy, pokiaľ sa nezačnú objavovať aj iné zdravotné komplikácie. Problémy so spánkom dokážu riešiť aj záťažové prikrývky, ktoré predstavujú účinný spôsob, ako rýchlo zaspať a dosiahnuť hlboký a kvalitný spánok. Štúdie ukazujú, že ich používanie podporuje vyššiu tvorbu serotonínu a melatonínu. Tie prispejú k vašej lepšej nálade a dávajú vášmu telu prirodzený signál pre spánok. Záťažové deky zároveň znižujú hladinu “zlého” stresového hormónu kortizolu, vďaka čomu sa dokážete lepšie uvoľniť. gravityblankets.sk.