Popri pšenici a žite je ryža jednou z najdôležitejších obilnín, nakoľko poskytuje potravu takmer polovici sveta. Podľa makrobiotikov patrí hnedá ryža medzi energeticky vyvážené potraviny – nie je extrémne sťahujúca, ani rozpínavá a oplatí sa ju konzumovať aj z mnohých iných dôvodov. Viete z akých?

Máte radi rizoto, zapekanú ryžu, ryžový nákyp, ryžový puding, mliečnu ryžu, ryžovú polievku, ryžové placky či guľky? K ragú alebo k soté si inú prílohu ako jemne udusenú alebo do chrumkava opekanú ryžu neviete ani predstaviť? To je skvelá správa. Ryža, najmä hnedá, patrí totiž do skupiny potravín, ktoré telu dodávajú množstvo cenných látok. Hnedá ryža je nízko kalorická obilnina, bohatá na vlákninu, minerály, bielkoviny, vitamíny, stopové prvky, sacharidy a mnoho iných zdraviu prospešných živín.

Pozitívne účinky

Hnedá ryža je ľahko stráviteľná a nespôsobuje plynatosť. Je vhodná pre výživu detí, starých ľudí a pre ľudí so žalúdočnou, žlčníkovou či pooperačnou diétou. Je bohatá na slizotvorné substancie, ktoré pomáhajú pri liečbe mnohých črevných ochorení. Konzumácia ryže môže zlepšiť aj stav pokožky pri lupienke a iných kožných problémoch. Ryža neobsahuje cholesterol a lepok, preto je vhodnou potravinou aj pre ľudí s chorobami či alergiami tohto typu. Jej celozrnná zložka úspešne napomáha zabraňovať upchávaniu ciev. Hnedá ryža je vhodnou potravinou aj pre tých, ktorí si chcú čo najdlhšie udržať nielen zdravú pokožku, ale aj vlasy, nechty a kostí.

Beautiful Young Woman in Her Twenties Holding a Plate of Italian Style Risotto Against a White Background

Biela verzus hnedá

Najhodnotnejšia je prírodná hnedá ryža, keďže lúpaná biela je zbavená povrchových vrstiev. V ryži natural sa nachádza neporovnateľne viac vlákniny, bielkovín, minerálov, vitamínov a stopových prvkov než v bielej. Napríklad v sto gramoch bielej ryže je stopätnásť miligramov fosforu a v tom istom množstve hnedej ryže je tohto prvku cez tristotridsať miligramov. V hnedej ryži sa nachádza raz toľko draslíka než v bielej a podobne je to aj so selénom a s inými mikroživinami, ktoré ryža obsahuje. Sacharidy v hnedej ryži majú tiež iné zloženie ako v bielej, ktoré sa v tele neukladajú vo forme tukov. Preto je možné ryžu natural konzumovať aj pri rôznych redukčných diétach. Dokonca veľké množstvo vlákniny naopak zrýchľuje metabolizmus a napomáha správnemu tráveniu.

Ďalšie benefity

Škrob v ryži natural telo trávi a absorbuje pomaly, pričom trvale uvoľňuje do krvi glukózu, ktorá pomáha kontrolovať hladinu krvného cukru v organizme. Preto je hnedá ryža vhodnou potravinou aj pre ľudí trpiacich cukrovkou a hypoglykémiou. Jej konzumácia znižuje aj krvný tlak a pôsobí preventívne na tvorbu obličkových kameňov kalciového typu. Ryža vo všeobecnosti dokáže podporiť vylučovanie vody a splodín z tela cez obličky. Obilnina obsahuje aj esenciálne aminokyseliny. Ak uvaríte hnedú ryžu so strukovinami – so šošovicou, s hrachom, s fazuľou či so sójou, získate plnohodnotný zdroj bielkovín, no zároveň pokrm, ktorý obsahuje málo kalórií.