U väčšiny žien medzi 45. a 55. rokom života dochádza k menopauze. Prechod, čiže klimaktérium, je obdobie, kedy fyziologicky dochádza k poklesu funkcie vaječníkov a následne k zmenám v celom organizme ženy, čo sa prejavuje fyzickými aj psychickými zmenami. Dominujú zmeny v endokrinnom systéme, čiže v systéme žliaz vnútorného vylučovania hormónov.

Hovoríme o perimenopauzálnom období života ženy. Predlžujúcim sa vekom života žien sa predlžuje aj obdobie po poslednej menštruácii – pomenopauzálne obdobie ako aj obdobie staroby čiže sénia. Funkcia vaječníkov je vyhasnutá, nedochádza k produkcii hormónov. Ženy, ktoré začali menštruovať skôr majú obvykle posunutý vek menopauzy na neskôr a naopak, neskorší vek prvej menštruácie je zvyčajne spojený so skorším nástupom menopauzy.

Príznaky 

Najdôležitejšie príznaky prechodu sú spojené s poklesom hladín estrogénov. Postupne sa objavujú návaly tepla, potenie, suchosť pošvy, osteoporóza, zmenšenie prsníkov a maternice. Častejšie sa vyskytujú aj psychické poruchy, napríklad nervozita, úzkosť, podráždenosť, depresia či nespavosť. S návalmi tepla môže byť spojený aj pocit tlaku v hlave, bolesti hlavy alebo pocit búšenia. Záchvaty tepla prichádzajú typicky vo vlnách a šíria sa od hlavy na krk a neskôr na celé telo.

Možné komplikácie a liečba

Postupne sa môžu objavovať aj príznaky močovej inkontinencie, teda stavu kedy moč nekontrolovateľne uniká, alebo uniká pri bežnej činnosti. Koža sa stáva suchou, stenčuje sa jej hrúbka a objavujú sa pigmentácie. Poruchy v metabolizme môže viesť k vzniku cukrovky. Celkový stav komplikujú bolesti chrbtice, poruchy motoriky, pocit zbytočnosti a osamelosti.

Klesajúca hladina estrogénu počas menopauzy spôsobuje napríklad zmeny na koži. Tá sa stáva tenšia a menej pružná. Tiež sliznice vysychajú, čo ženy, ktorých sa to týka, zaznamenajú ako suché oči, sucho v ústach a suchou vagínou.

Slzné žľazy dodávajú očiam vlhkosť: produkujú slznú tekutinu, ktorá sa rozkladá ako film na rohovke. Slzný film zásobuje rohovku živinami a tiež obsahuje bunky imunitného systému, ktoré zneškodňujú potenciálne patogény. Slzná tekutina tiež vyplavuje z očí cudzie telesá. Hormonálne zmeny v priebehu menopauzy spôsobujú, že slzné žľazy produkujú menej tekutiny. Zostávajúce množstvo tekutiny už nestačí vlhčiť oko dostatočne, čoho dôsledkom sú suché oči. Chráňte si preto oči slnečnými okuliarmi, zabezpečte si priestory, v ktorých bývate dostatočnou vlhkosťou, a ak pracujete s počítačom robte si častejšie prestávky. Ak nemáte možnosti, ako zaviesť tieto opatrania do života, riešením sú očné kvapky. Poskytujú veľmi efektívne a spoľahlivé zvlhčenie a rehydratáciu suchým a bolestivým očiam.

Klimakterický syndróm je dôvodom na nasadenie hormonálnej substitučnej liečby. Lieky substitučnej liečby obsahujú estrogény, prípadne estrogény v kombinácii s gestagénmi. Takáto liečba odstraňuje klimakterické príznaky a predlžuje aktívny spôsob života ženy. Spôsob podávania hormonálnej substitučnej liečby je rôzny, existujú: tabletky, gély, náplasti, injekčné formy a nosové spreje.

menopauza

Aké potraviny si dopriať v prechode

Pre čo najbezproblémovejší prechod menopauzou treba sčasti upraviť aj životosprávu. Okrem dostatku telesného pohybu je vhodné vyhýbať sa cigaretám. Dôležitú úlohu však zohráva najmä stravovanie. Môžeme sa inšpirovať stravou ázijských žien, ktoré vďaka svojmu jedálničku skoro vôbec nepoznajú návaly v prechode. Pomáhajú im fytoestrogény v sóji, syre tofu, slnečnici, v celozrnnej pšeničnej múke či ľanových semienkach. Najlepšie potraviny v klimaktériu sú teda sójové bôby, sójová múka, tofu, zemiaky, celozrnné obilniny, zelená fazuľka, jablká, čerešne, datle, aníz, fenikel, mrkva. Na tanier si treba naservírovať aj potraviny s obsahom bóru, ktoré zvyšujú hladinu estrogénu. Ide napríklad o jablká, orechy, hrušky, hrozno, broskyne, mandle, med, hrach a šošovicu. V morských rybách, celozrnných obilninách, sóji, fazuli a vo vajciach je zase veľa selénu, ktorý znižuje návaly tepla a podporuje vylučovanie estrogénov. Vhodné sú aj pokrmy z červenej repy. V období menopauzy treba o niečo znížiť energetický príjem počas dňa. Na pitie sa odporúča napríklad čaj z lucerny siatej, ktorá z hľadiska obsahu fytoestrogénov patrí u nás k najdostupnejším rastlinám. Zbierať sa má pred kvitnutím a po splne.

www.hylo.sk