Menopauza alebo klimaktérium je obdobie, v ktorom žena má nepravideľné menštruačné krvácanie, vaječníky strácajú svoju funkčnosť, znižuje sa hladina pohlavných hormónov. Prichádza vo veku medzi 45. až 55. rokom ženy, môže trvať i niekoľko rokov a spája sa s nepríjemnými príznakmi. Menopauza síce nie je choroba, ale hormonálne zmeny a pokles pohlavných hormónov estrogénov, môžu vyústiť do väčších ťažkostí.

V klimaktériu sa u mnohých žien objavujú špecifické ťažkosti, ktoré sa môžu vyskytujú aj niekoľko rokov pred poslednou menštruáciou, niekedy však až po nej. Sú to psychické ťažkosti, prejavujúce sa ako podráždenosť, nesústredenosť, poruchy pamäte, depresie, strata libida  a nespavosť, prichádzajú návaly tepla, potenie, búšenie srdca. Sú ženy, ktoré tieto ťažkosti nemajú, alebo ak majú, spontánne im zaniknú. 

Výborné sú šaláty a pokrmy z červenej repy. Potraviny s obsahom bóru zvyšujú hladinu estrogénu, sú to najmä jablká, orechy, hrušky, hrozno, broskyne, mandle, med, hrach, šošovica.

Zdravotné ťažkosti 

Pre ženy sú veľmi nepríjemné aj fyzické a zdravotné dôsledky, napríklad ochabovanie prsníkov, suchšia pokožka i slizníc, atrofia močového a pohlavného ústrojenstva a následný únik moču či častejšie močové infekcie, tiež časté rednutie kostí, zvýšená hladina cholesterolu a postupujúca ateroskleróza. Keďže po menopauze odpadá aj prirodzená ochrana ženského organizmu pred srdcovo – cievnymi ochoreniami v podobe spomínaného estrogénu, dnešné ženy dobiehajú mužov aj v diagnózach ako ischemická choroba srdca a jej akútna forma – infarkt. Ak zvážime, že priemerný vek poslednej menštruácie je 50 – 52 rokov a ženy sa dožívajú takmer osemdesiatky, žena skoro tretinu svojho života prežije s nedostatkom ženských pohlavných hormónov a jeho dôsledkami. 

Pomôcť môžu aj bio – naturálne produkty využívajúce silu prírody na zníženie následkov menopauzy. Spomenúť môžme napríklad Olej z granátového jablka alebo Tinktúru z bylín Herba Vitalis. Tieto prípravky obsahujú účinné látky znižujúce príznaky menopauzy, ako sú návaly horúčavy, potenie, zmeny nálad, vaginálna suchosť, či znížené libido. Olej z granátového jablka je najbohatším známym zdrojom rastlinných fytoestrogfénov, čím pozitívne vplýva na hormonálnu rovnováhu ženského organizmu.

Potraviny s vysokým obsahom selénu znižujú návaly tepla, podporujú vylučovanie štítnej žľazy a estrogénu. Nájdete ich v morských rybách, celozrnných obilninách, sóji, vo fazuli, vajciach. 

Hormonálna liečba áno, či nie

V minulosti ženy až tak nepociťovali problémy súvisiace s menopauzou – častejšie boli tehotné, medzi tehotenstvami dlho dojčili, čiže mali vysoké hladiny ženských pohlavných hormónov. Dnes sú mnohé v období najproblematickejších hormonálnych výkyvov na vrchole kariéry, preto mnohé z nich sa podrobia liečbe. Tá sa zameriava na potlačenie prejavov klimaktéria tým, že sa nahrádza deficit estrogénov buď pomocou hormonálnej substitučnej terapie alebo pomocou prírodných prostriedkov (tzv. fytoestrogénov) v kombinácii s režimovými opatreniami, ako úprava životného štýlu, dostatok pohybu a vyvážená strava). Niektoré látky obsiahnuté v rastlinách majú totiž účinky podobné ženským pohlavným hormónom. Najčastejšie sú vyrobené zo včelej materskej kašičky, sóje či červenej ďateliny, niektoré obsahujú aj pridaný vápnik a vitamín D ako prevenciu rednutia kostí.

Prevencia. Od menopauzy sa znižuje aj obsah minerálov kostry asi o 15 percent za desaťročie . Aj tu sú na vine chýbajúce ženské pohlavné hormóny, preto treba viac dbať na pohyb a dostatočný príjem vápnika v strave. Nefajčite, správne sa stravujte a kontrolujte si svoju hmotnosť, cvičte, pravidelne sa venujte samovyšetreniu prsníkov, choďte na lekárske vyšetrenie prsníkov a mamografiu. Medzi potraviny s obsahom fytoestrogénov patria sójové bôby, sójová múka, tofu, zemiaky, celozrnné obilniny, zelená fazuľka, jablká, mrkva, čerešne, cesnak, datle, ľanové semienka, aníz, fenikel.

V minulosti ženy až tak nepociťovali problémy súvisiace s menopauzou – častejšie boli tehotné, medzi tehotenstvami dlho dojčili, čiže mali vysoké hladiny ženských pohlavných hormónov.

Aj muži majú prechod

Mužský prechod (andropauza) prichádza približne v rovnakom období ako u žien. Muži sú však nervóznejší, ufrfľanejší, hádaví, neústupčiví až depresívni. Stávajú sa samotármi, viac sa zdržiavajú doma, pred televízorom a aj na malé podnety reagujú podráždene. Ubúda im svalová hmota, pribúda tukové tkanivo a priberajú. Rovnako ako ženám, aj mužom začínajú rednúť kosti. Rozdiel je iba v tom, že pokles hormónov je u nich pomalší a príznaky miernejšie. Charakteristický je i pokles sexuálnej túžby – libida, porucha stoporenia, znížený výskyt a oslabenie ranných erekcií.