Ktosi múdry povedal, že život je hra a práca je výzva. No zdá sa, že ľudí, ktorí dokážu nebrať život príliš vážne je menej, ako tých, ktorí sa cítia zaneprázdnení, vystresovaní a unavení. Dlhodobý tlak však často spôsobuje aj nemalé zdravotné problémy.

Keď sa končí deň a s ním aj všetky naše povinnosti, je dobré zahodiť stres a starosti, ktoré nám priniesol. Večer pred zaspávaním je vhodné účinne utíšiť myseľ a pripraviť sa na pokojný spánok, ktorý dodá telu silu a regeneráciu do nového dňa. Hovorí sa, že tak, ako človek strávi posledné minúty dňa pred zaspávaním, tým ovplyvní nielen kvalitu svojho spánku, ale aj prebudenie. Na to, aby prebudenie bolo pekné a príjemné, môžete zvoliť niektoré z mnohých relaxačných techník na večerné upokojenie mysle. V tomto smere sú výborné výsledky zaznamenávané aj s jednoduchými dychovými cvičeniami.

Hovorí sa, že tak, ako človek strávi posledné minúty dňa pred zaspávaním, tým ovplyvní nielen kvalitu svojho spánku, ale aj prebudenie.

Náš tip

Okrem pohybu a ľahkej stravy dobrému spánku napomôže aj vhodný vankúš, prikrývka a matrac. Správnu oporu telu a chrbtici, ktorá by mala byť počas spánku bez ohľadu na polohu neustále v prirodzenom zakrivení, poskytuje kombinácia materiálov, z ktorých je matrac vyskladaný ako sendvič. Vhodné sú matrace, ktoré vďaka vysokej priepustnosti vzduchu obmedzujú prípadnú vyššiu potivosť a optimálne odvádzajú teplo, čo zhoršuje životné podmienky roztočom a zlepšuje kvalitu spania pre človeka.

Fyzicky vyčerpaným svalom zas robí dobre spanie na matraci, ktorý ustupuje tlaku tela.

Tiež sú vhodné materiály, ktoré majú schopnosť meniť tvrdosť v závislosti od teploty, ktoré dokážu prispôsobiť svoj tvar ležiacemu. Takéto matrace sú ideálne pre ľudí, ktorí si v posteli ťažko hľadajú správnu polohu, veľa sa prehadzujú, sú citliví na otlačenie alebo trpia bolesťami chrbta, krčnej chrbtice či hlavy. Fyzicky vyčerpaným svalom zas robí dobre spanie na matraci, ktorý ustupuje tlaku tela v najviac namáhaných bodoch, pričom chrbtica ostáva stále v rovine. Ideálnym sa javí najmä inteligentný systém, s možnosťou optimálnej voľby nastavenia tuhosti matraca formou individuálneho nastavenia. 

Poruchy spánku

Medzi najčastejšie poruchy spánku patrí nespavosť – insomnia. Jedná sa o stav, kedy človek nemôže zaspať alebo sa počas spánku často prebúdza. Za hlavné príčiny tejto poruchy sa považuje stres, nedostatok pohybu, nesprávna životospráva a viacero iných faktorov. Nespavosť môže byť tak sprievodným symptómom rôznych telesných či duševných chorôb, ako aj primárnym ochorením.

Za určitý typ nespavosti sa považuje aj parasomnia, ktorá sa prejavuje tak, že človek síce zaspí, no počas noci sa často prebúdza a vzápätí znova zaspáva. Výsledkom poruchy je zvýšená únava počas dňa a celkové nedostatočné odpočinutie organizmu. Inou formou parasomnie je spánková apnoa. Vtedy človek prestane počas spánku dýchať a následne sa prebúdza, pretože lapá po dychu. Sprievodným javom poruchy je často aj bolesť na hrudi. Nočné mory, mimoriadne živé či desivé sny, objavujúce sa v priebehu spánku častejšie postihujú deti, no trpia nimi aj dospelí. Obvykle sú prítomné u ľudí, ktorí prežili ťažké duševné traumy.